تاثیر فشار خون بر ضربان قلب بالا

۱۰ بازديد
فشارسنج بازویی دیجیتال مدیسانا


داشتن فشار خون پایین و ضربان قلب بالا می تواند طبیعی باشد. با این حال، همچنین می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای مانند افت فشار خون ارتواستاتیک، سنکوپ وازوواگال یا فیبریلاسیون دهلیزی باشد. اگر علائمی دارید یا احساس نگرانی می کنید، با پزشک تماس بگیرید.
فشار خون و ضربان قلب شما دو شاخص مهم سلامت شما هستند. فشار خون نیرویی است که خون را از طریق شریان ها و وریدهای شما می راند. با توجه به میزان جریان خون در این عروق در هر زمان مشخص می شود. ضربان قلب به تعداد ضربان قلب شما در دقیقه اشاره دارد. افرادی که به بیماری فشار خون مبتلا هستند باید با فشارسنج مدیسانا میزان فشار خون خود را روزانه اندازه گیری کنند.
 
فشار خون پایین یا افت فشار خون وضعیتی است که در آن فشار خون در شریان ها کمتر از آنچه باید باشد. محدوده طبیعی فشار خون برای بسیاری از بزرگسالان سالم زیر 120/80 میلی‌متر جیوه (میلی‌متر جیوه) است. در مقابل، ضربان قلب بالا، همچنین به عنوان تاکی کاردی شناخته می شود، ضربان قلب بیش از 100 ضربه در دقیقه در بزرگسالان است.
 
در این مقاله علل احتمالی فشار خون پایین با ضربان قلب یا نبض بالا، علائم، درمان و موارد دیگر مورد بحث قرار خواهد گرفت.
 
آیا فشار خون پایین و ضربان قلب بالا می تواند طبیعی باشد؟
بله، ممکن است طبیعی باشد و اگر خیلی سریع بایستید ممکن است این اتفاق بیفتد. با این حال، عوامل دیگری نیز می توانند باعث آن شوند. گرانش خون را به پاهای شما می کشد و وقتی خیلی سریع می ایستید از مغز شما دور می شود. این باعث افت فشار خون می شود، وضعیتی که به عنوان افت فشار خون ارتواستاتیک شناخته می شود. 
 
در نتیجه، ضربان قلب شما افزایش می‌یابد تا به بدن کمک کند خون اکسیژن‌دار کافی به مغز و سایر اندام‌ها را حفظ کند. این به بدن شما کمک می کند تا افت فشار خون را جبران کند. در نتیجه ممکن است احساس سبکی سر یا سرگیجه داشته باشید. 
 
سنکوپ وازوواگال
سنکوپ وازوواگال زمانی اتفاق می‌افتد که عصب واگ سیگنال‌هایی را به بدن شما ارسال می‌کند که باعث کاهش ضربان قلب و فشار خون می‌شود و منجر به غش ناگهانی می‌شود. سنکوپ وازوواگال می تواند در پاسخ به یک محرک استرس زا مانند استرس، درد، احساسات شدید یا دیدن خون رخ دهد.
 
هنگامی که سنکوپ وازوواگال در فردی که ایستاده اتفاق می افتد، ممکن است دچار سبکی سر یا احساس ضعف شود. ضربان قلب آنها به قدری سریع کاهش می یابد که نمی توانند خون غنی از اکسیژن کافی به مغزشان برسانند.
 
ضعیف شدن عضله قلب
ضعیف شدن عضله قلب یکی از دلایل احتمالی فشار خون پایین همراه با ضربان قلب بالا است. این می‌تواند ناشی از بیماری یا آسیب‌دیدگی عضلات قلب باشد، و آنها را ضعیف‌تر می‌کند و در پمپاژ خون در سراسر بدن کارآیی کمتری دارد.
 
علائم دیگری مانند سرگیجه، غش، تنگی نفس (تنگی نفس) و خستگی نیز ممکن است وجود داشته باشد. اکثر موارد ضعیف شدن عضله قلب را می توان با دارو یا جراحی درمان کرد.
 
عصبی (NMH)
NMH وضعیتی است که در آن فشار خون بدن شما کمتر از حد معمول است. این می تواند قبل از از دست دادن ناگهانی هوشیاری باعث احساس گرما، حالت تهوع و سبکی سر شود، به خصوص زمانی که به سرعت بلند می شوید.
 
NMH زمانی اتفاق می‌افتد که مغز به بدن سیگنال می‌دهد تا هورمونی به نام وازوپرسین ترشح کند، که منجر به انقباض عروق خونی و پمپاژ کمتر خون در بدن شما می‌شود. این امر باعث کاهش فشار خون می شود، اما پمپاژ خون کافی را از طریق عروق سفت شده برای قلب شما دشوارتر می کند و باعث افزایش ضربان قلب می شود.
 
فیبریلاسیون دهلیزی
فیبریلاسیون دهلیزی زمانی رخ می دهد که حفره های فوقانی قلب که دهلیز نامیده می شوند، نامنظم می زنند. این باعث می شود که قلب بال بزند. می تواند منجر به فشار خون پایین، ضربان قلب بالا و تنگی نفس شود. همچنین ممکن است احساس خستگی یا ضعف کنید.
 
فیبریلاسیون دهلیزی اغلب به دلیل بیماری یا آسیب قلبی ایجاد می شود که ممکن است در دوره های کوتاه اتفاق بیفتد یا سال ها طول بکشد.
 
داروها
بسیاری از انواع داروها می توانند باعث کاهش فشار خون یا ضربان قلب بالا شوند، از جمله:
 
مسدود کننده های بتا
ضد احتقان ها
داروهای ضد افسردگی
داروهای مختلف به طرق مختلف بر قلب تأثیر می گذارند، اما بیشتر آنها باعث افزایش ضربان قلب و گاهی کاهش فشار خون می شوند. برخی از افراد می توانند این داروها را بدون هیچ مشکلی مصرف کنند، اما برخی دیگر ممکن است هنگام ایستادن از نشستن یا دراز کشیدن خیلی سریع دچار سرگیجه یا سبکی سر شوند.
 
اگر فکر می کنید داروی شما باعث علائم شما می شود، با پزشک خود در مورد تغییر یا توقف آن صحبت کنید. قبل از مشورت با پزشک خود هیچ تغییری در داروها ایجاد نکنید.




فشارسنج مدیسانا
 
سایر دلایل فشار خون پایین و ضربان قلب بالا
بسیاری از شرایط و موقعیت ها می توانند باعث کاهش فشار خون با ضربان قلب بالا شوند. علل دیگر عبارتند از:
 
فرآیندهای التهابی: اینها شامل شرایطی مانند آرتریت روماتوئید است که می تواند باعث التهاب در بدن شود.
بیماری قلبی: شرایطی مانند بیماری عروق کرونر قلب می تواند شریان های منتهی به قلب شما را باریک یا مسدود کند. این خطر ابتلا به ضربان قلب بالا را افزایش می دهد.
پریکاردیت: این بیماری باعث التهاب پریکارد می شود، کیسه ای پر از مایع که قلب شما را احاطه کرده است. در برخی موارد می تواند منجر به کاهش فشار خون شود.
آترواسکلروز: این بیماری باعث ایجاد پلاک در دیواره عروق شما می شود. با گذشت زمان، این می تواند منجر به انسداد و فشار خون پایین شود.
کاهش ناگهانی دمای بدن: هنگامی که دمای بدن به طور ناگهانی کاهش می یابد، این امر باعث انقباض رگ های خونی می شود. این باعث کاهش فشار خون می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، ضربان قلب شما برای جبران افت فشار خون افزایش می یابد.
دیابت: این امر بر توانایی بدن برای تولید انسولین تأثیر می گذارد که برای تبدیل گلوکز به انرژی و ذخیره آن به عنوان گلیکوژن ضروری است. یک مطالعه در سال 2020 ارتباط بین دیابت و فشار خون پایین را نشان می دهد.
اختلالات تیروئید: اینها شامل شرایطی مانند کم کاری غده تیروئید به نام کم کاری تیروئید است که می تواند ضربان قلب شما را نیز افزایش دهد.
کم آبی بدن: هنگامی که بدن شما کم آب می شود، آب بدنتان را از دست می دهد. این می تواند منجر به علائم بسیاری از جمله فشار خون پایین و ضربان قلب بالا شود.
مصرف الکل و نیکوتین: هر دو الکل و نیکوتین منقبض کننده عروق هستند، به این معنی که رگ های خونی بدن را منقبض یا باریک می کنند که می تواند ضربان قلب را افزایش دهد.
بارداری: فشار خون پایین همراه با ضربان قلب بالا در دوران بارداری به دلیل افزایش حجم کار برای حمایت از رشد و تکامل کودک قابل انتظار است.
علائم نبض بالا و فشار خون پایین
برخی از علائم فشار خون پایین عبارتند از:
 
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • احساس ضعف یا خستگی
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • طلسم غش کردن
  • مشکل در تمرکز
  • تاری دید یا دیدن لکه های جلوی چشم
هنگامی که قلب شما به سرعت می تپد، ممکن است علائمی مانند:
  • سرگیجه
  • طلسم غش کردن
  • مشکل در تنفس
  • گاهی اوقات، افرادی که نبض بالایی دارند نیز درد قفسه سینه یا تپش قلب را تجربه می کنند. اگر هر یک از این علائم را به طور مرتب تجربه می کنید، برای تشخیص و برنامه درمانی مناسب به پزشک مراجعه کنید.
 
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد و چگونه آنها می توانند کمک کنند
در صورت داشتن هر یک از علائم زیر ممکن است بخواهید به پزشک مراجعه کنید:
 
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • احساس ضعف یا خستگی
  • تنگی نفس
  • تاری یا تاری دید
  • درد یا ناراحتی قفسه سینه
اگر متوجه شدید که ضربان قلبتان سریعتر از حد معمول به طور منظم می زند یا هنگام ایستادن سریع احساس سرگیجه می کنید، با پزشک خود مشورت کنید. آنها قادر خواهند بود بفهمند که چه چیزی باعث علائم شما می شود و چه درمان هایی ممکن است برای شما مناسب تر باشد.
 
خلاصه
فشار خون پایین با ضربان قلب بالا شایع است و می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود. اینها شامل سنکوپ وازوواگال، فیبریلاسیون دهلیزی، تضعیف ماهیچه های قلب، و برخی داروها و غیره است.
 
اگر فکر می کنید که علائم شما ممکن است به دلیل فشار خون پایین همراه با ضربان قلب بالا باشد، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها می توانند به سرعت مشکل را قبل از بدتر شدن تشخیص دهند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.